RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.alavieska.fi:443/D10_Alavieska/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.alavieska.fi:443/D10_Alavieska/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta
Pöytäkirja 15.04.2025/Pykälä 49
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Alavieskan yhtenäiskoulun opetusjärjestelyt ja yksilökohtaisen tuen järjestäminen lukuvuonna 2025-2026
SivHyv 15.04.2025 § 49
103/00.02.09/2025
Perusopetuslain muutos 1.8.2025 alkaen tuo mukanaan muutoksia opetussuunnitelmaan sekä opetuksen järjestämiseen sekä opetuksen järjestämisen sanallistamiseen käsitemuutoksin sekä kasvatuksellisen ja opetuksellisen ajattelutavan muutoksilla. Yhtenäiskoulun opetusuunnitelman muutokset tuodaan sivistys- ja hyvinvointilautakunnan hyväksyttäväksi 10.6.2025 kokoukseen.
"Perusopetusta järjestetään ja kehitetään inkluusioperiaatteiden mukaisesti. Periaatteisiin kuuluvat kaikkia oppilaita koskevat yhtäläiset oikeudet, tasa-arvoisuus, yhdenvertaisuus, syrjimättömyys, moninaisuuden arvostaminen sekä sosiaalinen osallisuus ja yhteisöllisyys. Inklusiivisuus on käsitteenä laaja ja se tulee nähdä kaikkia oppilaita koskevana ja perusopetuksen järjestämiseen liittyvänä periaatteena, arvona ja kokonaisvaltaisena tapana ajatella."
(Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 104/011/2014, 1.8.2025 alkaen)
Opetusta järjestetään 1.8.2025 alkaen Suomessa ryhmäkohtaisena tukena ja oppilaskohtaisena tukena. Tuen kolmiportaisuudesta luovutaan kokonaan.
"Kaikkia oppilaita koskevina ryhmäkohtaisina tukimuotoina tarjotaan yleistä tukiopetusta, opetuskielen tukiopetusta ja erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä. Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppilaalle riittämättömiä, tarjotaan oppilaskohtaisia tukitoimia. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä, erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa ja 31 §:n 1 momentin nojalla oppilaalle annettavat oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet. Oppilaskohtaisten tukitoimien tarvetta arvioidaan, ne suunnitellaan ja perusopetuslain mukaiset päätökset tehdään mahdollisimman pian, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppilaan tukemiseksi riittämättömiä. Mikäli oppilaalle tarjotut tukimuodot ja -toimet eivät riitä perusopetuksen oppimäärän suorittamiseen, on viimesijaisena keinona mahdollista poiketa perusopetuksen oppiaineen tai -aineiden tavoitteista." (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 104/011/2014, 1.8.2025 alkaen)
Uuden perusopetuslain tullessa voimaan 1.8.2025 yksilökohtaisen tuen toteutumisen takaamiseksi opetussuunnitelmassa on kirjattu pysyvien pienryhmien nimeksi erityisluokka ja vaihtuvan tuen osalta laaja-alaisen opettajan antamana opetus pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä.
Näin ollen koulumme pienryhmät nimetään 1.8.2025 alkaen erityisluokiksi. Oppilaskohtaisen tuen tarpeen perusteella oppilaiden ryhmittelyä tulee muuttaa aiemmasta, jotta voimme taata oppilaskohtaisen tuen kaikille tarvitseville. Pienille oppilaille 1-3 luokilla on oma erityisluokka, luokilla 4-6 tarjoamme vaihtuvan pienluokan, joka on nimettävä erityisluokaksi ja luokilla 7-9- erityisluokka. Tämän lisäksi ns. Kähtävän opetusluokka jatkaa erityisluokkana koulussamme kuten tänä lukuvuonnakin 2024-2025.
Lukuvuoden opetusjärjestelyjä esittelevät yhtenäiskoulun rehtori ja apulaisjohtaja.
Esittelijä Sivistys- ja hyvinvointijohtaja Tuulia Säkkinen
Päätösehdotus Merkitään tiedoksi.
Päätös Merkittiin tiedoksi.
Merkitään tiedoksi, että rehtori ja apulaisjohtaja poistuivat kokouksesta pykälän esittelyn jälkeen.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |