Dynasty tietopalvelu Haku RSS Alavieskan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.alavieska.fi:443/D10_Alavieska/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.alavieska.fi:443/D10_Alavieska/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta
Pöytäkirja 16.06.2026/Pykälä 66


 

Lausuntopyyntö koulujen ja oppilaitosten loma-aikoja koskevasta muistioluonnoksesta

 

SivHyv 16.06.2026 § 66  

145/00.02.09/2026  

 

"Opetusministeri pyytää lausuntoa liitteenä olevasta muistioluonnoksesta, joka käsittelee koulujen ja oppilaitosten loma-aikojen nykykäytäntöjä sekä esittelee mallin, joka havainnollistaa kesäloman aloittamisen siirtämistä kahdella viikolla nykyistä myöhemmäksi kesäkuulle ja koulutyön aloittamista elokuun puolivälin jälkeen. Lisäksi mallissa on otettu huomioon pidentyvän kevätlukukauden keventäminen uudella, huhtikuun loppuun ajoittuvalla kevätlomalla."

 

"Tavoitteet

Tavoitteena olisi tukea perheiden hyvinvointia vahvistamalla perheiden mahdollisuuksia viettää yhteistä kesälomaa. Mahdollisella lomien siirrolla tavoiteltaisiin suomalaisen koulutusjärjestelmän työ- ja loma-aikojen yhteensopivuutta muun Euroopan loma-aikojen kanssa. Lisäksi keväälle ajoittuvalla uudella lomajaksolla kevennettäisiin pitkää kevätlukukautta ja tuettaisiin lasten ja nuorten hyvinvointia. 

Lausuntopyynnön tarkoituksena on kerätä tietoa vaikutuksista, joita loma-aikojen muutoksilla nähdään olevan, mikäli lomat toteutuisivat muistiossa esitetyn mallin mukaisesti. Lisäksi selvitetään vastaajien näkemyksiä esitetyistä loma-aikojen muutoksista."

     

 

Lisätietoa lainauksen lähteestä sekä lausuntopyyntö sisältöineen:

 

Lausunto - Lausuntopalvelu

 

Asiaa on keskusteltu yhtenäiskoulun johtokunnassa sekä annettu henkilöstölle mahdollisuus ilmaista kantansa. Asiassa kuullaan yhtenäiskoulun rehtorin ja apulaisjohtajan kanta asiaan.

 

 

Esittelijä Sivistys- ja hyvinvointijohtaja Tuulia Säkkinen

 

Päätösehdotus Sivistys- ja hyvinvointilautakunta

1) käy asiassa keskustelun ja linjaa lausunnon sisällön sekä

2) valtuuttaa sivistys- ja hyvinvointijohtajan koostamaan kunnan lausunnon asiassa.

 

Päätös Sivistys- ja hyvinvointilautakunta

1) kävi asiassa keskustelun ja linjasi, että pidetään nykyinen käytäntö ennallaan sekä

2) valtuutti sivistys- ja hyvinvointijohtajan koostamaan kunnan lausunnon asiassa.